Thursday, 5 June 2014

M E L A Y U S E K A R A N G

Assalamualaikum 

  Aku akui , aku sendiri orang melayu . Tapi , kadang-kadang aku sendiri tak boleh nak terima apa yang orang melayu sendiri buat . Aku agak terkilan . Mana tak nya , cuba kalian pandang di sekeliling kalian , kalian lihat masyarakat sekitar kalian , kalau kalian tak pernah sedar , kalian buta hati . Apa yang terjadi ini realiti , bukan fantasi . 

     Dicanangnya demokrasi , tapi ? Hati besi . Dibilangnyaa perpaduan , tetapi kau sendiri tak akukan . Ini sikap segelintir masyarakat kita , aku tak mahu bilang parti yang mana . Sebab aku masih muda dan belum cukup umur untuk berkata . tapi aku juga punya hak bersura bukan ? sana sini rasuah merata . mengapa tak dibendung ? ini baru coklat cadburry yang dibilang punya DNA babi bukan main lagi digembar-gemburkan . Rasuah yang berlaku keliling kita ? dipandang sepi dan dianggap biasa . Siapa mereka yang sering bermain rasuah ? masyarakat melayu juga . Tolonglah hentikan rasuah , apa yang kau dapat ? Kegembiraan ? Kemewahan ? Kesenangan ? Di akhirat sana yang bisa kau dapat hanyalah kesengsaraan . 

    Disuruh kita memperkukuh bahasa yang dipakai seluruh negara . Bahasa inggeris . Sini aku bilang , kenapa tak diperkukuh sahaja bahasa Arab ? Itu kan bahasa Al-Quran . Apa kalian mahu suatu hari nanti ada yang cuba menjatuhkan umat Islam dengan menukar isi Al-Quran dan memputarbelitkan maknanya , dan kalian hanya membaca tanpa tahu bahawa maksudnya sudah berbeza ? Mahu disandar sama para Hafiz dan Hafizah yang tak seramai mana itu supaya semak apa yang sudah berbeza ? Tak terlarat mereka jika banyak Al-Quran yang telak ditukar makna . 

   Media sosial sebagai penghubung sesama kita . Dikatanya dapat membantu dalam menyebarkan dakwah sesama manusia . Ada yang bercakap benar tapi kebanyakannya dusta . Memang ramai yang menulis status2 tentang agama , tapi kita sedar tak siapa mereka ? Kadan-kadang ada je yang menaip status begitu ketika dia sedang duduk di hadapan televisyen , makan keropok tengok cerita power rangers , lepas itu diagungkan makhluk tersebut dibilang seorang yang pakar tentang agama . Ini minda Melayu , bila ada je yang update status tentang agama , terus dicop orang itu alim ulama . Walhal ada je yang cuba berbuat begitu kerana mahu menunjuk-nunjuk , menimbulkan riak atau mahu meraih perhatian . Tapi ada sahaja yang berbuat demikian atas dasar keperimanusiaan untuk membimbing kita ke jalan yang benar . Ha , itu tidak salah . Yang salah bila yang berbuat demekian tapi tak pernah diaplikasikan dalam dirinya .

    Sudahlah aku sudah penat untuk menaip tentang luahan hati aku yang mungkin tak akan dibaca oleh anda sebab kita dah terleka dengan dunia . Ya , aku akui aku taklah se-alaim mana , punya ilmu setinggi KLCC untuk berbicara , tapi ini pandangan aku terhadap masyarakat kita . Aku sudah bincangkan dengan masyarakat segelintir aku tentang ini , tapi ada yang memekakkan telinga tapi ada yang memberi respon positif juga . semoga kalian hatinya terbuka , matanya terbuka juga . Faham apa yang aku cuba sampaikan walaupun aku masih muda dan kau akan bilang "alah , aku makan garam dulu sebelum kau" , ahh usia tak dikira dalam soal ini . Ini adalah fikiran aku yang mungkin kau akan kata "belum matang lagi ni" tapi bagi aku , ini otak aku . Otak kita berbeza .

    Salam penuh makna . Jangan kau mencaci menghina aku , aku terima apa yang kalian kata , tapi dalam medium yang benar bukan dengan celaan tak berasas . Assalamualaikum